"Η ναυτιλία, ο πόλεμος και η αισιοδοξία του 2023"

 

Το 2022 βρίσκεται στο τέλος του και μας αφήνει με έναν εξελισσόμενο πόλεμο ο οποίος έχει φέρει μαζί του και την ενεργειακή κρίση που ζούμε ενώ παράλληλα πρόκειται και για την χρονιά κατά την οποία ο πλανήτης (εκτός της Κίνας) άφησε πίσω του τα lockdowns που επέσυρε η πανδημία του Covid-19. Σε ότι αφορά την ναυτιλία, τόσο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, όσο και στα δεξαμενόπλοια κατά τη διάρκεια του έτους παρατηρήσαμε αγορές και σε υψηλά και σε χαμηλά επίπεδα

Για τα Bulkers, το 2022 ξεκίνησε με την κεκτημένη ταχύτητα με την οποία έληξε το 2021 και συνέχισε έτσι μέχρι και τους καλοκαιρινούς μήνες όποτε και παρατηρήσαμε την μεγάλη αυτή καθίζηση που υπάρχει ακόμη και σήμερα. Η πτώση αυτή στην ναυλαγοράς είναι πολυπαραγοντική. Αρχικά, ο πόλεμος στην Ουκρανία έβγαλε από την αγορά μεγάλες εξαγώγιμες ποσότητες σιτηρών και από τις δύο χώρες ενώ μείωσε και τις εξαγωγές άνθρακα σε μικρότερο βαθμό. Παράλληλα, τα συνεχιζόμενα μέτρα κατά του στην Κίνα  Covid-19 δεν παρείχαν την απαιτούμενη ζήτηση σε σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα γεγονός που επίσης επηρέασε ενώ η γενικότερη ξηρασία σε διάφορους σιτοβολώνες του πλανήτη προσέθεσε στην απώλεια φορτίων σιτηρών. Για την επόμενη χρονιά, διάφοροι αναλυτές αισιοδοξούν για ανάκαμψη παρακινούμενη από την ελάφρυνση των μέτρων στην Κίνα και της επανεκκίνησης της οικονομίας της. Αυτή η αισιοδοξία αποτυπώνεται και στις τιμές των πλοίων οι οποίες δεν παρουσιάζουν πτώση αναλογική με εκείνη των ναυλαγορών. Το τι θα συμβεί τελικά βέβαια, κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει.

Στο κομμάτι των δεξαμενοπλοίων, ήδη από τις αρχές του έτους είχε αρχίσει να παρατηρείται αυτή η πολυαναμενόμενη άνοδος της ναυλαγοράς που κινούνταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα τα περασμένα δύο χρόνια. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, προσέθεσε ακόμη περισσότερο καύσιμο στην άνοδο ενώ η δυναμική που διαμορφώθηκε, έχει αυξήσει ιδιαίτερα το τονομίλι στις μεταφορές των υγρών φορτίων. Για την επόμενη χρονιά δεν αναμένεται μεταβολή στις υπάρχουσες σταθερές ενώ ειδικά μια επανεκκίνηση της κινεζικής οικονομίας θα δημιουργήσει έναν νέο μεγάλο εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου αφού η χώρα της Άπω Ανατολής θα εκμεταλλευτεί τις πολύ οικονομικές εισαγωγές αργού πετρελαίου που κάνει από τη Ρωσία χρησιμοποιώντας τον νέο βόρειο διάδρομο μέσω πλοίων με παγοθραυστικά χαρακτηριστικά.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Δεκέμβριος 2022 (Τ.76)

Γράφει ο κ. Σπύρος Αλεξανδρόπουλος