"O πιο δύσκολος χειμώνας της Ευρώπης"

 

Ο μήνας Αύγουστος ακολούθησε πορεία παρόμοια με αυτή των προηγούμενων μηνών τηρώντας σταθερά αρνητική πορεία. Αυτό φυσικά είναι ο συνδυασμός των γεγονότων που συμβαίνουν αφενός στην Ευρώπη, λόγω της ενεργειακής κρίσης που μαστίζει την περιοχή με την βιομηχανία να επηρεάζεται σε πρώτο βαθμό, αλλά και την μειούμενη ζήτηση που παρατηρείται από την Κίνα σε ότι αφορά τις πρώτες ύλες, λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας που υπάρχει και εντός -αναμένουμε και τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για το πενταετές οικονομικό πλάνο-, αλλά και εκτός αφού οι μεγαλύτεροι πελάτες της αντιμετωπίζουν προβλήματα με τον πληθωρισμό, την ενέργεια αλλά και τα επικόκια που αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω τόσο στις ΗΠΑ, αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρά τα παραπάνω όμως, αν προσπαθήσει κανείς να προβλέψει την πορεία της αγοράς των πρώτων υλών με βάση τα τωρινά δεδομένα, ίσως να καταλήξει πως για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου υπάρχει μια σανίδα σωτηρίας. Ενώ οι τιμές του φυσικού αερίου, κατά κύριο λόγο, αλλά και του αργού πετρελαίου, παραμένουν υψηλές ή ενδέχεται να ανέβουν τόσο λόγω της νέας διακοπής της παροχής στον αγωγό Nord Stream 1 (ίσως και του Turk Stream) από την Ρωσία, αλλά και τις χώρες του OPEC+ να περιορίζουν την παραγωγή τους το επόμενο διάστημα σε μια προσπάθεια περαιτέρω μεθόδευσης των τιμών, ενδέχεται οι χώρες της Ευρώπης να καταφύγουν και πάλι στην λύση του άνθρακα για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών τους πράγμα που σημαίνει ότι θα αυξήσουν τις θαλάσσιες ροές επηρεάζοντας αντίστοιχα και την ναυλαγορά. Το άλλο στοιχείο που έχει αξία να μελετηθεί, είναι η επισιτιστική κρίση που έχει ως αφορμή τόσο τον πόλεμο στην Ουκρανία, όσο και την ιδιαίτερη ξηρασία που αντιμετώπισαν αυτή τη χρονιά οι περισσότεροι σιτοβολώνες του πλανήτη. Εξαίρεση αποτελεί η Βραζιλία που είναι από τις μοναδικές (και ειδικά από τους μεγάλους παραγωγούς) χώρες που ανακοινώνει αύξηση της παραγωγής σε σιτηρά για την χρονιά που έρχεται. Αν λοιπόν αυτό το στοιχείο επιβεβαιωθεί, οι θαλάσσιες εξαγωγές από την Βραζιλία θα εκτοξευτούν, ενώ σαν αποτέλεσμα θα έχουν αυξημένη διάρκεια ταξιδιών, αλλά και αύξηση της κίνησης μέσα στα λιμάνια της χώρας, δηλαδή δύο από τους σημαντικότερους παράγοντες ανόδου στις ναυλαγορές.

Δεξαμενόπλοια

Η κίνηση στη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων συνέχισε να παρουσιάζει ανοδική πορεία και κατά τη διάρκεια του Αυγούστου με τους πλοιοκτήτες σε μια αντιφατική με την περίοδο κατάσταση, να απολαμβάνουν τα αποτελέσματα του αποκλεισμού της Ρωσίας ως παρόχου ενέργειας για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το γεγονός αυτό, όχι μόνο έχει ωθήσει τις εισαγωγικές εταιρείες να στρέφονται σε άλλα μέρη για την εισαγωγή πετρελαίου και των παραγώγων του, όπως και φυσικού αερίου αλλά και έχει δημιουργήσει και νέους μεγάλους πελάτες και για την ρωσική ενέργεια που πλέον στρέφεται στην Κίνα για να πουλήσει (να σημειώσουμε εδώ, ότι παραμένει και λογικά θα παραμείνει αδιευκρίνιστο εάν από την Κίνα γίνεται μεταφορά «ρωσικού» φυσικού αερίου ή πετρελαίου προς την Ευρώπη). Το τελευταίο στοιχείο ειδικά επιβεβαιώνεται και από τα σημαντικά κέρδη που παρουσιάζουν πλοία, τα οποία μπορούν να πλέουν στις περιοχές που πιάνουν πάγο (Ice Classed), τόσο στο κομμάτι των ναυλώσεων, όσο και στων αγοραπωλησιών. Αυτό που αποτελεί ακόμη ερώτημα είναι το αν η αντίδραση της Δύσης στην εν εξελίξει ενεργειακή κρίση θα συμπεριλάβει και την αναθεώρηση των κυρώσεων σε σημαντικούς παραγωγούς πετρελαίου, όπως είναι η Βενεζουέλα και το Ιράν. Σε περίπτωση τέτοιας κίνησης – υπάρχουν ήδη αρκετές φήμες για το Ιράν – θα έχει ενδιαφέρον η μεταβολή του τοπίου.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Μάιος 2022 (Τ.74)

Γράφει ο κ. Σπύρος Αλεξανδρόπουλος