" Η ναυτιλία σε καιρό πολέμου "

Με ολόκληρο τον πλανήτη να ασχολείται με τα όσα γίνονται στην Ουκρανία, είναι δεδομένο πως και η ναυτιλία έχει άμεσο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις και τις νέες δυναμικές που δημιουργούνται η θα δημιουργηθούν στο παγκόσμιο εμπόριο.

Αρχικά οι προβολείς πέσανε στα πλοία που βρίσκονταν σε Ουκρανικά λιμάνια όπου είδαμε εικόνες με πυραύλους να εκτοξεύονται εναντίων κάποιων από αυτά. Δημιουργείται μια δύσκολη κατάσταση που εκτός από τα πληρώματα που βρίσκονται σε κίνδυνο, έχουν να αντιμετωπίσουν και οι ναυτιλιακές εταιρείες που χρειάστηκε να πληρώσουν σημαντικά επασφάλιστρα ενώ τα πλοία τους χάνουν σημαντικά κέρδη. Πλέον δείχνει να επηρεάζεται όλη η Μαύρη Θάλασσα μετά και την NAVTEX που εκδόθηκε προειδοποιώντας για νάρκες που ενδεχόμενα έχουν απαγκιστρωθεί και απειλούν μέχρι και λιμάνια τις Τουρκίας αφού μπορεί να μεταφερθούν μέσω διάφορων ρευμάτων

Έπειτα δημιουργείται ένα μεγάλο κενό στις αγορές της ενέργειας και των σιτηρών που μέχρι πρότινος καλύπτονταν από την Ρωσία και την Ουκρανία. Τώρα οι αγορές θα πρέπει να εφοδιαστούν από άλλους προορισμούς, πράγμα θετικό για τις ναυλαγορές αφού θα αυξηθεί σημαντικά η μέση διάρκεια ταξιδιού και θα δημιουργηθεί έλλειψη στην διαθεσιμότητα τονάζ.

Παρόλα αυτά, κυρίως για τις αγορές των σιτηρών, υπάρχει και ένας μαύρος κύκνος στον ορίζοντα που έχει να κάνει με την διαθεσιμότητα των εμπορευμάτων αυτών στις αγορές των υπόλοιπων εφοδιαστικών χωρών, κάτι που δεν επηρεάζεται μόνο από τις διεθνείς εμπορικές συμφωνίες αλλά και από την εποχικότητα των προϊόντων αυτών. Υπάρχει δηλαδή κίνδυνος με την δημιουργία ελλείψεων στα εμπορεύματα με συνέπεια να μείνουν πλοία χωρίς ναύλο τους επόμενους μήνες.

Τέλος, σύγχυση προκαλεί και η διαχείριση των ναυτικών που προέρχονται από τις χώρες που επηρεάζονται από τον πόλεμο. Αξίζει να σημειωθεί πως περίπου το 15% των ναυτικών σε ποντοπόρα πλοία είναι Ουκρανοί και Ρώσοι πολίτες. Προς στιγμής το IBF έχει εκδώσει οδηγία που συνιστά την επιμήκυνση των συμβολαίων αυτών των ναυτικών που είναι πρακτικά αδύνατον να επαναπατριστούν αυτή την περίοδο αλλά σίγουρα αυτό είναι ένα θέμα που θα απασχολήσει αρκετά την ναυτιλιακή κοινότητα.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Μάρτιος 2022 (Τ.70)

Γράφει ο κ. Σπύρος Αλεξανδρόπουλος