Ενεργειακή Κρίση και Κίνα

Όπως όλοι έχουν παρατηρήσει ειδικά τον τελευταίο μήνα, βρισκόμαστε εν μέσω μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης η οποία δεν προαιρείται μονάχα από την άνοδο της ζήτησης που δημιουργήθηκε από την σταδιακή επάνοδο της βιομηχανίας και άλλων αγορών στον απόηχο των lockdowns λόγω του Covid-19, αλλά και στα σχέδια απολιγνιτοποίησης που αρκετές χώρες είχαν αρχίσει να εφαρμόζουν πριν την έλευση της πανδημίας.

Ειδικά για την περίπτωση της Κίνας, που έχει προχωρήσει σε ανάσχεση των εμπορικών της σχέσεων με την Αυστραλία στον τομέα του άνθρακα, η έλλειψη επαρκών πηγών ενέργειας έχει ήδη οδηγήσει σε προκαθορισμένα διαστήματα κατά τα οποία δεν διατίθεται ηλεκτρικό ρεύμα σε κάποιες πόλεις.

Αυτή η κατάσταση είχε θετική επίδραση ως ένα σημείο για την ναυτιλία και ιδιαίτερα για την αγορά των Capesizes αφού με την Αυστραλία εκτός του κάδρου όσον αφορά τις εισαγωγές άνθρακα, η Κίνα πρέπει να απευθυνθεί σε άλλους πάροχους που γεωγραφικά απέχουν περισσότερο από την Αυστραλία. Το στοιχείο αυτό έφερε την αύξηση του ‘’average haul’’ των Capesizes κάτι που όχι μόνο ανέβασε τα ναύλα αλλά επίσης βοήθησε στο να μικρύνει η λίστα διαθέσιμου τονάζ από τη στιγμή που τα πλοία χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για να μεταφέρουν την ίδια ποσότητα εμπορεύματος.

Παρόλα αυτά, η ενεργειακή κρίση συνεχίζει να υφίσταται στην Κίνα, με το πιο πρόσφατο αποτέλεσμα να είναι οι μερικές παύσεις στην λειτουργία βιομηχανιών που χρησιμοποιούν σιδηρομεταλλεύματα μεταξύ των πρώτων υλών τους.

Τα σιδηρομεταλλεύματα (iron ore) είναι το βασικό φορτίο που μεταφέρουν τα πλοία μεγέθους Capesize.

Ως εκ τούτου, οι παραγγελίες από Κινεζικά εργοστάσια για σιδηρομετάλλευμα μειώνονται άρα ως εκ τούτου και η παράγωγος ζήτηση για μεταφορικό έργο από τα Capesizes. Αυτός είναι λοιπόν ο λόγος που σε αντίθεση με τη ναυλαγορά που αφορά στα μικρότερα μεγέθη πλοίων η οποία βρίσκεται σε σταθερά ανοδικούς ρυθμούς, αυτή των Capesizes έχει παρουσιάσει την δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση από την αρχή του 2021.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Οκτώβριος 2021 (Τ.66)

Γράφει ο κ. Σπύρος Αλεξανδρόπουλος