Αγορές, Απειλές και .. Φορολογία

 

Σε ότι έχει να κάνει με τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, η ναυλαγορά, η οποία συνεχίζει με σταθερά ανοδικό ρυθμό έχει κάνει τους Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν μια πολύ θετική διάθεση και να απολαμβάνουν την αγορά για την οποία, η πλειονότητά τους πιστεύει πως θα κρατήσει σε παρόμοια ή και ανώτερα επίπεδα για ένα σχετικά εύλογο διάστημα ακόμη. Νομοτελειακά, οι τιμές των πλοίων έχουν αυξηθεί και στα περισσότερα μεγέθη έχουν διπλασιαστεί από τα επίπεδα στα οποία βρίσκονταν τον Ιανουάριο.

Αυτό το γεγονός δεν αποτελεί τροχοπέδη στην αγοραστική διάθεση των πλοιοκτητών αφού και τις προηγούμενες εβδομάδες παρατηρήσαμε ακόμη και ηχηρά ονόματα του χώρου να εκδηλώνουν ενδιαφέρον και να προσφέρουν σε τιμές συναφείς με τα επίπεδα της αγοράς. Φυσικά, αν οι προβλέψεις επιβεβαιωθούν, ακόμα και οι αγορές που γίνονται τώρα, στα υψηλά επίπεδα τιμών που καταγράφονται, θα είναι σε τιμή ευκαιρίας σε σχέση με τα επίπεδα που θα παρατηρήσουμε το 2022.

Ένας μαύρος κύκνος.

Παρά το εύκρατο κλίμα, η ναυτιλιακή κοινότητα παρατηρεί από κοντά τις εξελίξεις με το θέμα της Evergrande, τις οποίας τα χρέη έχουν ύψος ανάλογο με το 2% του Κινεζικού Α.Ε.Π. Δεν μπορεί να είναι κανείς σίγουρος για το αν έχουμε μπροστά μας μια νέα Lehman Brothers, ακόμη και όσοι σπεύδουν να διαχωρίσουν τις περιπτώσεις. Είναι δεδομένο όμως πως οι πλειονότητα των αναλύσεων αναφέρει πως ακόμη και να μην πρόκειται για μια παγκόσμια κρίση, η Κινεζική οικονομία θα υποστεί ένα αρκετά σοβαρό χτύπημα.

Σε ναυτιλιακούς όρους και δη σε όρους αγοραπωλησιών πλοίων, αυτό θα σημαίνει πως ίσως οι προσφορές που δέχονται (και κατά κύριο λόγο αρνούνται) οι πλοιοκτήτες από Κινέζους αγοραστές να μην συνεχίσουν να έρχονται έως ότου σταθεροποιηθεί η κατάσταση. Η αλήθεια είναι πως ακόμη και αυτή η υπόθεση να μην αποτελεί πραγματική απειλή, θα επικρατήσει φόβος για ένα ορισμένο διάστημα και μένει να δούμε πως αυτός θα μεταφραστεί σε ναυτιλιακούς όρους τόσο αγοραπωλησιών όσο όμως και ναυλαγοράς .

Ιαπωνία.

Τους τελευταίους μήνες παρατηρείται μία μείωση στον αριθμό των πλοίων που διατίθενται προς πώληση από Ιάπωνες πλοιοκτήτες. Τοπικοί μεσίτες αναφέρουν πως και οι πελάτες τους απολαμβάνουν την αγορά και περιμένουν κερδοφορία από την ναύλωση των πλοίων τους. Εν μέρει αυτό μπορεί να αποτελεί πραγματικότητα όμως αυτό που δεν διατυμπανίζουν είναι ότι οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες δεν έχουν τη δυνατότητα να πουλήσουν τα πλοία τους λόγω των πολύ υψηλών τιμών της αγοράς.

Στην Ιαπωνία αυτή τη στιγμή, οι αξίες των βαποριών είναι πολύ υψηλότερα σε σχέση με το remaining book value πράγμα που σημαίνει ότι ένας Ιάπωνας, αν πουλήσει, καλείται να πληρώσει πολύ υψηλή φορολογία στο κέρδος μεταξύ της τιμής πώλησης και του remaining book value. Ένας τρόπος να αποφύγουν αυτή την υψηλή φορολογία είναι να αξιοποιήσουν αυτά τα χρήματα βάζοντας παραγγελίες για νεότευκτα οπών και συνηθίζουν. Πλέον όμως δεν γίνεται να προχωρήσουν σε νέες παραγγελίας αφού πλέον τα ναυπηγεία δίνουν χρόνους παράδοσης στα τέλη του 2024 και τις αρχές του 2025

Φαίνεται λοιπόν πώς οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες αποφεύγουν να βγάλουν τα πλοία τους προς πώληση λόγω της φορολογίας που θα αντιμετωπίσουν  και των συνθηκών στα ναυπηγεία που συμβάλλουν σε αυτή την απόφαση.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Σεπτέμβριος 2021 (Τ.65)

Γράφει ο Σπύρος Αλεξανδρόπουλος