«Πυκνός» ναυτιλιακός χρόνος.
Η πρόσφατη απώλεια ίσως του μεγαλύτερου ιδιώτη πλοιοκτήτη στον κόσμο ήταν το γεγονός που συγκλόνισε όλη την ναυτιλιακή κοινότητα τον μήνα που μας πέρασε. Ο Γιάννης Αγγελικούσης ήταν μια φιγούρα που επέδιδε μια πραγματικά ελιτίστικη πνοή στην Ελληνική ναυτιλία και η απώλεια του θα αφήσει ένα σημαντικό κενό. Ευχόμαστε θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του. Συν τοις άλλοις, το ατύχημα στην διώρυγα του Σουέζ ήταν το δεύτερο θέμα που επικράτησε σε ένα μήνα που ξεκίνησε με μια εβδομάδα καθυστέρηση λόγω του Καθολικού Πάσχα στις αρχές Απριλίου.
Για ακόμη μια φορά είδαμε πόσο εύκολα μπορεί ένα γεγονός, εν προκειμένω ένα ναυτικό ατύχημα να επηρεάσει το γίγνεσθαι της βιομηχανίας σε παγκόσμια κλίμακα. Τα σενάρια βέβαια εδώ, είτε θετικά είτε αρνητικά δεν επιβεβαιώθηκαν καθώς η λύση ήρθε σχετικά γρήγορα. Αρκετοί αναλυτές σχολίασαν πως αν η διώρυγα παρέμενε κλειστή για λίγες μέρες ακόμη, θα είχαμε μπροστά μας ένα τελείως διαφορετικό έτος για την ναυτιλία.
Φυσικά το ράλι της αγοράς του ξηρού φορτίου συνεχίζεται με την κερδοφορία των πλοίων να αγγίζει επίπεδα προηγούμενης δεκαετίας. Διάφοροι αναλυτές σχολιάζουν πως η ναυλαγορά θα συνεχίσει να βρίσκεται σε παρόμοια επίπεδα και το επόμενο διάστημα. Ένας σημαντικός παράγοντας που ισχυροποιεί τις απόψεις αυτές είναι το ιστορικό χαμηλό που έχει καταγραφεί σε παραγγελίες νεότευκτων με αποτέλεσμα το προσφερόμενο τονάζ να δείχνει πως θα παραμείνει το ίδιο τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.
Ο κλάδος ο οποίος χρήζει μελέτης είναι εκείνος των δεξαμενοπλοίων. Οι αρνητικές κερδοφορίες συνεχίσουν να είναι παρούσες και παρά τις υποσχέσεις για αύξηση της παραγωγής από τις χώρες του OPEC+ αλλά και τις μελέτες που συμπεραίνουν αύξηση της ζήτησης, τίποτα δεν προμηνύει αύξηση των ναύλων το επόμενο διάστημα. Υπάρχουν φήμες που θέλουν τις Ηνωμένες Πολιτείες να άρουν κάποιες από τις κυρώσεις από χώρες που παράγουν πετρέλαιο με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης μεταφορικού προϊόντος. Αν κάτι τέτοιο επιβεβαιωθεί, μαζί με την αύξηση της παραγωγής από τις χώρες του OPEC+, θα δημιουργήσει την ανάγκη για πλοία- αποθηκευτικούς χώρους, πράγμα που θα επιδράσει θετικά και στην ναυλαγορά.
Published: Aκτή Μιαούλη Απρίλιος 2021 (Τ.61)
Γράφει ο Σπύρος Αλεξανδρόπουλος