Μεταβλητότητα και παράδοξο

 

Τα τελευταία χρόνια ακούμε συχνά αρκετούς αναλυτές και όχι μόνο, να προσδιορίζουν την αγορά σε κακή ή καλή. Κοιτώντας τα τελευταία 10 χρόνια  το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι η αγορά ήταν εξαιρετική εφόσον κάποιος έπαιρνε τις σωστές αποφάσεις στην σωστή στιγμή. Σωστές αποφάσεις , σε ότι αφορά εάν θα ναυλώσει άρα θα παρατείνει την ημερομηνία πώλησης του πλοίου, ή εάν θα πουλήσει άρα θα συντομεύσει την διάρκεια της ναύλωσης. Η σωστή απόφαση , σε μια αγορά (ναυλαγοράς και αγοροπωλησιών) με υψηλή μεταβλητότητα, θα κριθεί όχι την ημέρα της ναύλωσης ούτε την ημέρα της αγοράς ή πώλησης του πλοίου, αλλά μετά από περίπου 5 με 6 χρόνια από την όποια απόφαση. Η συνάρτηση το πότε πρέπει να αγοράσει , πότε να πουλήσει , πότε να ναυλώσει ένας εφοπλιστής είναι που κάνει την αγορά για τον καθένα ξεχωριστά, κακή ή καλή. Μέχρι στιγμής, η στρατηγική αγοράς πλοίου και εκμετάλλευσης αυτού μέχρι το τέλος του ωφέλιμης ζωής του, δεν φαίνεται να είναι η καλύτερη δεδομένου ότι λόγω της μεταβλητότητας της αγοράς, παρουσιάζοντας αρκετά σκαμπανεβάσματα στις αξίες των πλοίων και συνεπώς ευκαιρίες.

Ένα ακόμα εξίσου σημαντικό σημείο, με αυτό της σωστής απόφασης είναι και το πόσο γρήγορα παίρνετε μια απόφαση. Πριν από αρκετά χρόνια, όταν ακόμα δεν υπήρχε το κινητό ή το email , η μεταβλητότητα της ναυλαγοράς και των τιμών των πλοίων ήταν αργή έως πολύ αργή, όπως και η ακολουθία μεταξύ τους. Τα τελευταία χρόνια η μεταβλητότητά της ναυλαγοράς αλλά και των τιμών είναι σχεδόν παρόμοια με την μεταβλητότητα αρκετών μετοχών και των παραγωγών αυτών στα χρηματιστήρια( και ως προς τα ποσοστά αυξομείωσής αλλά και ως προς τη συχνότητα) . Η τεχνολογία, και ειδικά η ταχύτητα και άμεση ανταλλαγή πληροφοριών ευνόησε πολύ περισσότερο του ναυλωτές πάρα τους εφοπλιστές. Ειδικά όσο αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών οι εφοπλιστές διατηρούν ακόμα μια εσωστρεφή στρατηγική ενώ οι ναυλωτές ακριβώς το ανάποδο. Οι ναυλωτές έχουν όλα τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο μπροστά τους πριν πάρουν μια απόφαση ενώ οι εφοπλιστές έχουν ελάχιστα, που μάλιστα αφορά σχεδόν μόνο την προσφορά πλοίων και χρηματοδότησης.

Σε ένα τόσο δυναμικό αλλά και άκρος ανταγωνιστικό χώρο, οι σωστές και γρήγορες αποφάσεις είναι αυτές που παίζουν τον πιο σημαντικό ρόλο. Η αγορά (και οι δυο) φαίνεται ότι θα είναι στο μέλλον η ίδια όσο αφορά την μεταβλητότητα, και το παράδοξο που όλοι μας πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι και το 2016 που ήταν μια από χειρότερες ναυλαγορές , οι σωστές αποφάσεις θα μπορούσαν να φέρουν (ή έφεραν) τεράστια κέρδη, αλλά και το 2008 που ήταν η καλύτερη χρονιά για την ναυλαγορά, οι λάθος αποφάσεις έφεραν σε πολλούς την  καταστροφή ή σχεδόν αυτή.

 

Published: Aκτή Μιαούλη Νοέμβριος 2020 (Τ.56)

Γράφει ο Σπύρος Αλεξανδρόπουλος